علمی تخصصی

مقالات تخصصي

سورن ای ال ایکس ( گامی دیگر به بازار جهانی)

در دنیای صنعت امروز به خصوص در کشور ما صنعت خودرو از جایگاه ویژه ای برخوردار است و خوشبختانه این صنعت روز به روز در حال پیشرفت و گسترش است و ما شاهد هرچه بهتر شدن خودروهای تولید داخل هستیم.

 

خودروی سمند ای ال ایکس نیز یکی از جدیدترین محصولات شرکت ایران خودرو است که جایگاه ویژه ای را در بین محصولات دیگر پیدا کرده است. این خودرو دارای ویزگی هایی است که باعث شده کشور ما گامی دیگر در بازار جهانی بگذارد و نظر مردم را به خود جلب کند. طراحی قطعات سورن ای ال ایکس بر اساس استانداردها و الزامات جهانی , طراحی سامانه تهویه خودکار با استاندارد های روز صنعت خودرو و .... از جمله ویژگی هایی است که این خودرو را بر سر زبان ها انداخته است.

قطعات سورن ELX بر اساس استانداردها و الزامات جهانی در مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه های معتبر جهانی طراحی و تکوین یافته است. طبق گفته ی حبیب جلایی , مدیر پروژه ی طراحی و تامین قطعات خودرو سورن در شرکت ساپکو , تامین کنندگان برتر شرکت ساپکو در 581 قطعه در قالب 115 مجموعه در خودرو سورن ELX به خود کفایی رسیدند.  وی می افزاید در این پروژه مطالعات برای محصول و فرآیند تحقیقات پایه بوسیله ی ارتباط مستمر با مراکز تحقیقاتی در داخل و خارج کشور بصورت فشرده توسط تیم های تحقیقاتی سازندگان شرکت ساپکو انجام گرفت که خروجی این مطالعات در ساختار نهایی محصول منجر به اخذ دانش فنی , افزایش کیفیت در طراحی قطعات و کاهش خطای طراحی مشاهده شد.

وی با بیان این که این مرحله که یکی از مهم ترین مراحل طراحی مهندسی قطعات خودروهای جدید است اظهار داشت: در سورن ELX انواع تحلیل های مهندسی در قالب دفترچه های محاسباتی محصول, مدل سازی مجموعه ها و قطعات به صورت دو بعدی و سه بعدی و همچنین لحاظ نمودن الزامات منطقه ای و مجموعه ها مد نظر قرار گرفت.

 

 

طراحی سامانه تهویه خودکار سورن ELX

سامانه یتهویه اتوماتیک سورن ELX نیز با استفاده از جدیدترین استانداردهای روز صنعت خودروسازی جهان طراحی و تولید گردیده است. سید داوود محمدی نوش آبادی , مدیر پروژه سورن با بیان اینکه طراحی سیستم تهویه خودکار نیز در این محصول برای اولین بار در ایران صورت پذیرفت اظهار داشت: کنترل میزان هوای کابین , کنترل دمای داخل کابین, یخ زدایی و بخار زدایی در زمستان با طراحی مناسب کانال های هوا با هدف اخذ استانداردهای اروپایی و راحتی سر نشین صورت گرفته است.

وی می افزاید : در سامانه ی تهویه خودکار سورن شرایط متنوع آب و هوایی ایران لحاظ گردیده است تا با ایجاد شرایط مطلوب دمایی و تضمین دید سرنشین یکی از بهترین خودروها در کلاس خود باشد. وی صرفه جویی در سوخت و شرایط بهینه کارکرد موتور را از دیگر مزایای این سامانه عنوان کرد و گفت : این سامانه با فراهم آوردن حالت ECON امکان حداقل مصرف انرژی و فشار بر روی موتور خودرو ایجاد گردد.

وی یکی دیگر از طراحی های جدید سورن ELX را افزایش هوادهی به سرنشینان عقب عنوان کرد و گفت: برای جریان بهتر هوا کانال هایی در کنسول عقب تعبیه شده که سرنشینان در زمستان و تابستان از تهویه مطبوع بهتری برخوردار می شود.

محمدی نوش آبادی اظهار داشت: در این سامانه از 5 نوع حسگر برای اندازه گیری دمای داخل و خارج کابین دمای موتور, دمای اواپراتور و همچنین اندازه گیری شدت تابش نور خورشید استفاده شده است و بر اساس اطلاعات مذکور نرم افزار این سامانه میزان هوادهی در جهات مختلف و زمان مناسب را محاسبه می کند.

 

اخذ چهار استاندارد اروپایی برای صندلی های سورن ELX

صندلی های سورن ELX چهار استاندارد اروپایی سرنشین را در زمینه های ایمنی و رفاه اخذ کرده است.

نوش آبادی اظهار می دارد: در طراحی صندلی های سورن ELX تمام پارامترهای ورود و خروج به وسیله نقلیه, نشستن, هدایت و کنترل مناسب خودرو, دید مناسب به بیرون و درون و رفاه و ایمنی با دقت در نظر گرفته شده است. وی با بیان اینکه سورن ELX مناسب ترین و ایمن ترین صندلی های را بین محصولات مشابه دارا است می افزاید: صندلی های این خودرو با در نظر گرفتن فاکتورهای ارگونومی بدن انسان طراحی شده است. در تست SEATANCHORAGE برای اطمینان صحت عملکرد صندلی های سورن ELX در تصادفات محل های نصب صندلی مورد آزنایش قرار گرفت که توانست امتیاز خوبی از این تست اخذ کند.

نوش آبادی اظهار داشت: معمولا پشت سری صندلی باعث کاهش خطر آسیب دیدن مهره های گردن در تصادفات می شود که صحت عملکرد پشت صندلی این خودرو در تست HEADRESTRAINT مورد تایید قرار گرفته است.

 

سامانه ی هوشمند مرکزی سورن ELX با قابلیت خود عیب یابی

سامانه ی هوشمند مرکزی سورن ELX قابلیت خود عیب یابی بر اساس جدید ترین استانداردهای روز جهانی طراحی و تولید شده است.

نوش آبادی گفت: اگر مشکلی در سامانه ی هوشمند مرکزی رخ دهد می توان سامانه را در حالت بازرسی خودکار قرار داد که به خودکار کلیه اجزا چک شوند و سپس سامانه قطعه معیوب را اعلام می کند. وی با بیان اینکه با این سامانه دیگر نیازی به تعویض یا کنترل تمام قسمت های الکترونیک خودرو نیست اظهار داشت: سورن ELX علاوه بر سامانه هوشمند مرکزی , به جلو آمپر جدید با فناوری برتر و سوئیچ های جدید با کیفیت و کارآیی بیشتر تجهیز شده و همچنین سیستم صوتی این خودرو به طور کامل ارتقا یافته است. سامانه هوشمند مرکزی علاوه بر اینکه کلیه رله ها , فیوزها , سیستم هشدار دهنده و دیگر قطعات برقی را یکپارچه می کند, قابلیت های جدیدی از قبیل تنظیم سرعت حرکت برف پاک کن با سرعت خودرو و .... را نیز شامل می شود.

 

کسب استاندارد های روز اروپایی تصادفات توسط سورن ELX

سورن کلیه استاندارد های اروپایی تصادفات نظیر تصادف از سمت راننده ECE-R94 , ار بغل ECE-R95 و کلیه استاندارد های مرتبط با صندلی و کمربند ایمنی را اخذ کرده است.

نوش آبادی مدیر پروژه ی سورن اظهار داشت: در راستای کاهش آمار تصادفات جاده ای خودروی سورن به سیستم های مدرن ایمنی تجهیز شده است. وی گفت: مطالعات انجام گرفته بر روی تصادفات نشان می دهد 32 درصد تصادفات از سمت راننده, 16 درصد از سمت شاگرد, 16 درصد از طرف مقابل,6 درصد از عقب و 20 درصد از پهلو روی می دهد ضمن اینکه 10 درصد از تصادفات منجر به چپ شدن خودرو می شود.

نوش آبادی اظهار داشت: با توجه به توضیحات فوق سورن ELX توانسته تمام استانداردهای ایمنی اروپایی برای محافظت از سرنشین در کلیه حالات را با موفقیت اخذ کند.

مدیر پروژه سورن اظهار داشت: تست های متعدد و پرهزینه ای برای سرنشینان با قد بلند یا کوتاه بر روی خودرو انجام شده تا از صحت عملکرد این خودرو اطمینان حاصل شود. هم چنین تست هایی برای حالت های قرار گیری نا مناسب سرنشین هنگام رانندگی انجام شده تا در بدترین شرلیط نیز بدیل عملکرد کیسه هوا مشکلی برای سرنشینان ایجاد نشود.

نوش آبادی با بیان اینکه در فضای داخلی درب های جلو با نصب جاذب انرژی , سرنشینان از ایمنی بیشتری در تصادف از بغل برخوردارند اظهار داشت: سامانه ایمنی سورن ELX شامل قطعاتی است که جهت حفاظت ز سرنشینان خودرو در حین تصادف عملکرد مناسبی از خود نشان خواهند داد. وی در پایان گفت: طراحی پیشرفته کیسه ی هوا سمت شاگرد بر روی داشبوردی که از سطح نرمی برخوردار می باشد برای اولین بار در ایران صورت پذیرفت.

تزیینات جذاب داخلی و خارجی از جمله دیگر ویژگی های مهم این محصول است. در این محصول امکان نصب موتورهای متعدد وجود دارد که موتور توربوشارژ از سری موتورهای ملی به عنوان یکی از قوی ترین و مدرن ترین موتورهای دنیا در این کلاس از آن جمله است.

سورن جدید در خط تولید سمند تولید می شود, که قابلیت تولید سالانه 150 هزار دستگاه را دارد و متناسب با تقاضای بازار می شود این عدد را کم و زیاد کرد اما بر اساس برنامه ریزی ها, در سال 88 به تعداد 15 تا 20 هزار دستگاه تولید و عرضه می شود.

از جمله استاندارد های سورن ELX یورو4 است که استانداردهای بازارهای صادراتی را پوشش می دهد و بالاتر از استاندارد بازار داخل است.در موتور TU5 و موتور جدید, مصرف سوخت حدود 7 لیتر در 100 کیلومتر و قدرت آن نسبت به موتور پایه بالاتر است. هم چنین قدرت موتور کم مصرف 110 اسب بخار و موتور جدید توربوشارژ 150 اسب بخار است. موتوری که امروزه نصب شده است. هم پایه گازسوز است و هم در حالت بنزین به خوبی کار می کند و افت توان ندارد. در موتورهای بنزینی که دوگانه سوز می شوند در حالت گاز 15 درصد توان کاهش می یابد و در موتورهای گاز سوز در حالت بنزین توان موتور 8 درصد کاهش می یابد.

 

تولید انبوه سورن ELX  از سال آینده

سید جواد دهنادی قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو در امور تولید با اعلام این مطلب گفت: تعداد تولید , بستگی به توان سازندگان قطعات و مجموعه های مورد نظر دارد. وی استفاده از سیستم مالتی پلکس و سیستم جدید اکسل عقب (تویست بیم) را از ویزگی های مهم سورن ELX به شمار آورد و گفت: سیستم جدیداکسل این خودرو که در ایران خودرو طراحی شده , مناسب تر و از کارایی بیشتری برخوردار است.

دهنادی سیستم اکسل جدید را دارای فناوری روز جهانی دانست و اظهار داشت: پلاتفرم 405 به دهه 90 تعلق دارد و ایران خودرو برای محصول جدید اکسل جدید را نیز ارائه کرده است. قائم مقام مدیر عامل در امور تولید بر لزوم برنامه ریزی و زمان بندی و ارتقای توان و بودجه ی سازندگان برای پاسخ گویی به افزایش تولید ایران خودرو در سال آینده تاکید کرد و گفت: با تحقق رکورد تولید روزانه بالای 3 هزار دستگاه در ایران خودرو در سایت های تهران , تبریز, خراسان این مجموعه به ضزفیت تولید سالانه 1 میلیون دستگاه دست یافته است.

دهنادی با اشاره به اینکه تولید وانت در سایت تبریز به صد هزار دستگاه افزایش یافته است اظهار داشت: تا دو سال دیگر سالن های بدنه سازی و رنگ نیز در سایت تبریز فعال خواهد شد. وی تامین مالی را مهم ترین مشکل کل صنعت ذکر کرد که باید توسط بانک ها رفع شود و گفت: در بحران مالی جهانی دولت های خارجی به حمایت از صنعت خودرو پرداخته و در این راه , حتی در برخی موارد بر خلاف تجارت جهانی عمل کردند.

+ نوشته شده در  چهارشنبه 6 خرداد1388ساعت 7:15 PM  توسط گروه ASA  |